dissabte, 22 de juny del 2013

Circ de Gavarnie a Refugi d'Espuguettes

La sortida d'enguany als 3mils del Pirineu la teníem marcada des de que vam acabar la de l'any passat. El Vignemale (3.299m), la gran muntanya del pinineu francès!
La data prevista, el pont de Sant Joan. Només calia una bona capa de neu per a facilitar el camí amb grampons i un bon dia clar i assolellat. Tots aquests requisits es van complir, l'abundant neu caiguda durant la primavera assegurava una catifa blanca, i el cap de setmana (dissabte sobre tot) va ser bo.
Però un problema d'última hora va impossibilitar l'ascensió. L'excés de neu i les pluges torrencials de la setmana anterior (que també van deixar la Vall d'Aran en zona catastròfica) van impossibilitar l'aproximació en cotxe. Esperàvem que les males notícies que arribaven de la zona fossin exageracions o la cosa hagués millorat, però ja el mateix divendres vam comprovar que no era així.

Ens allotjàvem a Gèdre (Hautes-Pyrénées), i la al passar per Lourdes vam comprovar el desastre dels aiguats agreujats pel desglaç. Més amunt, a Luz-Saint-Sauveur el desastre era total. Nosaltres no vam ni arrivar, era ja de nit i a Beaucens (uns 15 km més amunt de Lourdes vam girar cua). En Ramon i la Marta ja eren a puesto, a l'Escapade, una molt acollidora "gîte" a sobre del poble. Els altres 5 que arribàvem a la nit vam haver de quedar-nos a dormir a Lourdes.

Al matí vam aconseguir, per una ruta alternativa, arribar a Gèdre. El Vignemale estava totalment descartat ja que la carretera que porta al Pont d'Espagne estava tallada.
Com a ruta alternativa vam considerar una excursió més curteta, el Pimené (2.801m).

La ruta s'iniciava des de Gavernie. Avanço que no arribaríem, tampoc, a fer el Pimené. Sense la possibilitat d'assolir l'objectiu principal i enlluernats per les espectaculars vistes del circ que ens vam trobar en arribar a Gavernie, ens vam dedicar més a la fotografia i la contemplació del paisatge que a complir horaris de caminada.

Vam iniciar la ruta endinsant-nos per la pista que, sortint del poble, porta en direcció al circ. Les fotos que il·lustren aquestes línies són només un petit reflex de les vistes de les que vam poder gaudir durant tota l'excursió, amb el consegüent patiment per bateries de càmeres i mòbils.
De pujada no vam agafar la ruta més curta (i també molt més dreta) que porta al refugi d'Espuguettes, sinó que vam seguir una ruta molt més atractiva i més a prop del circ.

vistes des de l'hotellerie du cirque

La ruta, espectacular, ens va endur pel bosc d'Arribama, que ens va conduir a la cabana de Pailla. Ara teníem vistes genials dels Astazous. En tot aquest tram, la pujada va ser relativament suau i agradable, molta estona per l'ombra.

Vistes genials del Casc, la Bretxa de Roland, pic de Serradets, Taillon i Gabietos

La pujada final fins el refugi d'Espuguettes (2.027m) si que va ser molt més dura. Com es pot comprovar, però, el camí és de molt bon fer. A la nostra esquena apareixia el grandiós massís del Vignemale, amb la seva gelera amb moltíssima neu.

Foto de grup al refugi d'Espuguettes. Vistes úniques de tot el circ de Gavernie i del massís del Gavernie

Vam arribar al refugi a l'hora de dinar. Poder seure a dinar gaudint d'aquestes vistes (segurament les millors del Pirineu) a tocar va provocar que acabéssim allargant el dinar i la tertúlia més de l'habitual i que abandonéssim la idea de pujar al Pimené, que teníem relativament a tocar.
La baixada seria molt més ràpida, per la via més dreta i curta del bosc de Pailla. A aquestes hores feia molta calor, i la cervesa a Gavernie es va posar genial.

Vista del circ l'endemà. Un quadre impressionant entre la boira

Tot el grup a "le gîte l'Escapade"

Gîte l'Escapade, a Gèdre:
Molt recomanable. Ben situada per a recórrer la zona. Vistes genials de l'Almunia.
Habitacions tipus refugi amb banys per habitació. Tot sense grans luxes, però molt acollidor.
El menjar casolà, però tot i ser França, abundant i bastant "normal". La relació qualitat-preu més que acceptable.